هیدروژئولوژی یا آب شناسی از دو کلمه Hydro به معنی آب و Logos به معنی شناسایی گرفته شده است.هیدروژئولوژی دانشی است که از آب های زیرزمینی بحث می کند و به عنوان شعبه ای از زمین شناسی ، منشأ ، ترکیب ، خواص ، کیفیت ، گسترش و حرکت آب را در داخل قشرهای زمین مورد مطالعه قرار می دهد. هیدرولوژی علمی است که در مورد پیدایش خصوصیات و نحوه توزیع آب در طبیعت بحث می‌کند ولی عملا واژه هیدرولوژی به شاخه‌ای از جغرافیای فیزیکی اطلاق می‌شود که گردش آب در طبیعت را مورد بررسی قرار می‌دهد.انجمن علوم و فنون ایالات متحده تعریف زیر را برای هیدرولوژی برگزیده است:

«هیدرولوژی علم مطالعه آب کره زمین است و در مورد پیدایش ، چرخش و توزیع آب در طبیعت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب ، واکنش‌های آب در محیط و ارتباط آن با موجودات زنده بحث می‌کند بنابراین ملاحظه می‌شود که هیدرولوژی در برگیرنده تمامی داستان آب است. »



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, | 9:32 | نویسنده : Mostafa |

ریشه لغوی

زمین شناسی ساختمانی از واژه Structral به معنی ساختاری یا ساختمانی و Geology به معنی زمین شناسی گرفته شده است.

 دید کلی

هر کسی که با زمین شناسی سر و کار داشته باشد، تشخیص می دهد که پوسته زمین در طی تاریخ زمین شناسی یک واحد ثابت و غیر متغیری نبوده است بلکه به کرات در برابر عوامل داخلی و خارجی در آن تغییر شکل ایجاد شده است. شاهد این مدعی وجود نواحی عظیم چین خورده یعنی سلسله کوههاست که در آن رسوبات و سنگهای دیگر فشرده شده و فرم آنها تغییر کرده است.

عامل دیگر رسوبات دریایی است که اینک در قلل مرتفع کوهها دیده می شود و در برخی موارد هزاران متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته است و این خود ناپایداری قشر زمین را نشان می دهد. بطور کلی می توان گفت که زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک ، درباره ساختهای مختلف سنگهای تشکیل دهنده پوسته زمین، چگونگی تشکیل و ارتباط آنها با عوامل داخلی زمین بحث می کند.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:, | 22:27 | نویسنده : Mostafa |

ژئوشیمی از دو کلمه‌ Geo به معنی زمین و chemistry به معنی شیمی تشکیل شده است. در ساده‌ترین شکل ژئوشیمی را می‌توان به عنوان علمی تعریف کرد که با شیمی کل زمین و اجزای تشکیل دهنده آن سرو کار دارد. علم ژئوشیمی به تعبیری هم محدود‌تر و هم گسترده‌تر از زمین شناسی می‌باشد. این علم با توزیع و مهاجرت عناصر شیمیایی در درون زمین و در ابعاد زمان و مکان سرو کار دارد. علم رخداد و توزیع عناصر در جهان ، بطور کلی شیمی فضایی نامیده می‌شود. جهت درک درست شیمی زمین حائز اهمیت است که تا حد امکان از شیمی و تاریخ خورشید و سایر اجسام سیاره‌ای منظومه شمسی و همچنین شیمی ستارگان و فضای بین سیاره‌ای و میان ستاره‌ای مطلع باشیم. بطور کلی وظایف اصلی ژئوشیمی را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد :

1_ تعیین فراوانی نسبی و مطلق عناصر و انواع اتمها ( ایزوتوپها ) در زمین.

2_ مطالعه توزیع و مهاجرت هر یک از عناصر در بخشهای مختلف زمین ( اتمسفر ، هیدروسفر ، پوسته و غیره ) و همچنین در کانیها و سنگها به منظور کشف اصول اداره کننده این توزیع و مهاجرت. (ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:, | 22:7 | نویسنده : Mostafa |

زمین شناسی پزشکی مطالعه اثر زمین وعوارض آن بر روی سلامت انسان ، حیوان و گیاه است. از گذشته دور تاثیر عواملی همچون آب و هوا ، میزان رطوبت ، دما و ارتفاع و دیگر عوامل محیطی بر روی انسانها شناخته شده است. این علم دانشى میان رشته اى است که به تبعات دیگر شاخه هاى مختلف علوم چون بیولوژى ، شیمى ، فیزیک ، ریاضیات،آمار ، کشاورزى ، آب و هوا شناسى ، مینرالوژى ، ایمونولوژى ، اپیدمیولوژى ، پاتولوژى و پزشکى جغرافیایى مى پردازد. بررسى و تفحص در هرشاخه از این علم. . .



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, | 11:26 | نویسنده : Mostafa |

بزرگترین سنگ زمرد دنیا برای اولین بار پس از 12 سال که از کشف آن می گذرد در معرض دید عموم گذاشته شد. به گزارش خبرگزاری مهر، این سنگ زمرد 15 هزار قیراطی که "فورا" نام دارد 12 سال قبل در معادن "موزو" در فاصله 75 کیلومتری بوگوتا در کلمبیا کشف شد.اکنون برای اولین بار، این سنگ قیمتی که 5 پاوند (2.27 کیلوگرم) وزن دارد به معرض دید عموم گذاشته شده است. در این خصوص "جمی رویاس"، رئیس انجمن تولیدکنندگان فیروزه در کلمبیا توضیح داد: "این سنگ یک تکه بی نظیر و بزرگترین زمردی است که تاکنون پیدا شده است. یک قیراط زمرد برپایه کیفیتی که دارد می تواند تا 60 هزار پوند قیمت داشته باشد. بنابراین ارزش زمرد فورا که 15 هزار قیراط است غیرقابل تخمین است." براساس گزارش لارپوبلیکا، کلمبیا، برزیل و زامبیا بزرگترین صادرکنندگان زمرد در دنیا هستند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, | 11:5 | نویسنده : Mostafa |

با این که از عمر کهن ترین بخش پوسته اقیانوس عظیم آرام ،کمی بیش از 200 میلیون سال می گذرد،با ایم حال خود اقیانوس آرام بسیار کهن تر بوده و تاریخ پیدایش  آن سراسر دوران فانــروزوئیـک و شاید قبل از آن را شامل می شود.ازجمله اساسی ترین تفاوتهای اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس ، احاطه آن با نواحی فرورانش فعال است.نواحی فرورانشی این اقیانوس نقش موثری در تاریخ زمین شناسی آن برعهده داشته وبین فرایند پوسته زایی و گسترش آن از یک طرف و عمل انهدام و ازبین رفتن پوسته قدیمی از طرف دیگر تعادل برقرار می شود.رشته کوههای زیر دریایی این اقیانوس عظیم برخلاف .... (ادامه مطلب را بخوانید!)



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, | 11:0 | نویسنده : Mostafa |

دیرینه‌شناسان استرالیایی در كاوش‌های خود موفق به كشف نخستین فسیل كامل از یك جانور كیسه‌دار عظیم الجثه‌ای شدند كه شباهت زیادی به خرس‌های استرالیایی پیش از تاریخ داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ محققان دانشگاه ساوث ولز استرالیا در همكاری مشتركی با دیگر دانشگاه‌های این كشور موفق به كشف بقایای یك حیوان ماقبل تاریخ شدند كه در حدود 50 هزار تا 2 میلیون سال پیش می‌زیسته است. به گفته دیرینه‌شناسان،‌ این اكتشاف علاوه بر آنكه خلا موجود در خصوص زندگی و انقراض این دست از جانوران استرالیایی را از بین می‌برد، اطلاعات كاملی نیز از فرهنگ بومی‌های این منطقه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. طبق مطالعات صورت گرفته خرس‌های استرالیایی یا «دیپروتودون‌»‌ها، كیسه‌دارانی عظیم الجثه بودند كه توله‌های خود را درون كیسه‌هایی كه دربدن خود داشتند حمل می‌كردند. این حیوانات در حدود 14 فوت طول داشته و از 3 تن وزن برخوردار بودند. دانشمندان معتقدند، بومی‌های شكارچی این كشور به احتمال بسیار زیاد، سختی‌های فراوانی را در هنگام شكار این دست از حیوانات متحمل می‌شدند، زیرا «دیپروتدون»‌ها دندان‌های نیش بسیار تیزی داشته و در هنگام خطر موضع تهاجمی به خود می‌گرفتند.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, | 10:48 | نویسنده : Mostafa |

ایرنا: دانشمندان می گویند میلیاردها سال پیش شهاب سنگ ها با برخورد با زمین فلزات ارزشمند مانند طلا را به سیاره خاكی ما آورده اند. 
   به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، پوسته و روكش زمین حاوی مقادیر بالایی از طلا است كه نسبت به آنچه پیش از این در مدل های تشكیل سیاره ای به آن اشاره می شد بسیار بیشتر است. 
   در مطالعه ای كه توسط دانشگاه بریستول انجام شده است، بعضی از قدیمی ترین سنگ های زمین مورد بررسی قرار گرفت كه در نتیجه آن معلوم شد طلا مدت ها پس از تشكیل این سنگ ها، بر اثر برخورد شهاب ها به سطح زمین وارد سیاره ما شده است ...



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, | 11:0 | نویسنده : Mostafa |
File:Earth Magnetic Field Declination from 1590 to 1990.gif 
تغییر میل مغناطیسی ازسال ۱۵۹۰ تا سال ۱۹۹۰

 واژگوني قطب مغناطيسي چيست؟
   ميدان مغناطيسي زمين تقريباً در امتداد محور چرخش قرار گرفته و داراي ريخت تقريباً دو قطبي مانند، مطابق با يك نوار مغناطيسي، يعني داراي قطبهاي مغناطيسي شمال و جنوب، مي باشد. اين، حالت عادي قضيه است. اما بعضاً ميدان مغناطيسي زمين دچار تضاد و تقارن قطبي مي شود. بدين معني كه جاي قطبهاي مغناطيسي شمال و جنوب با هم عوض مي شود. اين پروسه معمولاً با نامهايي چون «واژگوني ميدان مغناطيسي» و «تحول قطبي» معرفي مي شوند.
   شروع واژگوني بر اساس اسناد و مدارك ثبت شدة علمي به 330 ميليون سال پيش برمي گردد. از آن زمان تابحال حدود 400 واژگوني در كرة زمين رخ داده است. اگرچه زمان بين دو واژگوني متوالي ثابت نيست ولي مي توان گفت تقريباً هر 700.000 سال يكبار چنين پديده اي پيش مي آيد، اما اين فاصلة زماني از 100.000 سال تا دهها ميليون سال نيز بوده است. در زمانهاي اخير زمين شناسي، واژگوني بطور متوسط در فاصله اي حدود 200.000 سال رخ داده است، اما آخرين واژگونيي كه انجام شده، مربوط به 780.000 سال پيش مي باشد كه باعث ايجاد ميدان مغناطيسي كنوني زمين شد.

شكل نشان دهندة مكانيزم گسترش كف اقيانوس (Sea Floor Spreading) است كه بطور واضح نشاندهندة واژگوني مغناطيسي مي باشد.

    اطلاعات موجود راجع به واژگوني مغناطيسي از مطالعة انواع خاص سنگها كه آثار واژگوني مغناطيسي در آنها به جاي مانده، بدست آمده است. هنگاميكه سنگهاي آذرين سرد و سخت مي شوند، حالت مغناطيسي موازي با ميدان مغناطيسي محيط پيدا مي كنند. اگر سنگ سريع سرد و سخت شود، مانند سنگهايي كه منشاء آنها لاوا مي باشد، اثري آني از ميدان مغناطيسي محيط در آن ثبت و ضبط مي گردد و سنگهايي كه به آرامي سرد شده اند، مانند سنگهاي آذرين دروني، اثر ميدان مغناطيسي را در بازة زماني طولاني تري روي خود ثبت و ضبط كرده اند. اثرات مغناطيسي سنگهاي رسوبي بصورت يك رگة منحصر به فرد در لاية رسوبي مورد نظر كه خود را در جهت ميدان مغناطيسي مربوط به زمان رسوبگذاري رديف كرده، مشاهده مي شود. 
   در سال 1962 مردي به نام هس (Hess) تلاشهاي بسياري براي اثبات تئوري گسترش كف اقيانوس ها كرد. در نتيجة تحقيقات، هس، كوههاي عظيمي در وسط اقيانوس پيدا كرد كه براين اساس تئوري خود را اينگونه بيان كرد كه لاواي بازالتي از كف اقيانوس بيرون مي ريزد و سرد مي شود و اين جريان ادامه پيدا مي كند و لاواهاي جديد، لايه هاي بازالتي سرد و سخت شدة قبلي را هل مي دهند. اين مكانيزم چيزي شبيه به شكل زير است:

 

   
  
  
  



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 15 دی 1392برچسب:, | 15:11 | نویسنده : Mostafa |

بشر ماموریت های زیادی – هم ماموریت های روباتیک و هم ماموریت های انسانی – به منظور کشف اجرام آسمانی اطرافمان به آنسوی سیاره زمین داشته است. تحقیقات بی باکانه در بعضی موارد تصاویر گیج کننده و در بیشتر موارد تصاویر بسیار جذاب و تفکر برانگیزی را برایمان فراهم آورده است. در ادامه مطلب مقایسه ای از ده تصویر برتر تاریخ که از سیاره زمین گرفته شده است خواهیم داشت.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 15 دی 1392برچسب:, | 14:25 | نویسنده : Mostafa |

  • تب یکم
  • گارفیلد
  • فید خوان rss reader

    تحلیل آمار سایت و وبلاگ