دكتر مانوئل بربریان در سال 1324 در تهران، در خانواده اى مسیحى و ارمنى پا به جهان گذاشت. دوران تحصیل دبستان و دبیرستان خود را در تهران گذراند و در سال 1343 با كسب رتبه اول از دبیرستان خوارزمى فارغ التحصیل شد. علاقه شدید وى به زمین شناسی، وى را براى تحصیل در این رشته به گروه زمین شناسى دانشگاه تهران كشاند تا سرنوشت مقدمات ظهور یكى از بزرگترین لرزه شناسان كشور را فراهم آورد. وى در سال 1347 با كسب رتبه اول در این رشته فارغ التحصیل گردید.
مانوئل جوان پس از دریافت مدرك لیسانس به سازمان زمین شناسى كشور پیوست و در فاصله سالهاى 1350 تا سال 1356 در سمتهاى زمین شناس، سنگ شناس، نماینده سازمان زمین شناسى كشور در همایشهاى بین المللى، مسئولیت مشترك با مؤسسه بین المللى دیمز و مور در اتتخاب ساختگاه و مطالعه خطرهاى زمین شناختى نیروگاه هسته اى بوشهر، معاونت و ریاست بخش زمین ساخت و لرزه زمین ساخت سازمان زمین شناسى كشور فعالیت كرد، اما شوق ادامه تحصیل و علاقه بیش از حد وى به لرزه زمین ساخت و لرزه شناسى باعث شد تا وى در سال 1356 (1977)تمام مسئولیتهاى خود را رها كرده و برای ادامه تحصیل راهى انگلستان شود ...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, | 15:58 | نویسنده : Mostafa |

مهمترین کاربرد رسوب شناسى در ارتباط با اکتشاف منابع طبیعى از قبیل نفت و گاز مى‌باشد، در گذشته بیشتر کمپانیهاى نفتى براى کشف مخازن در جستجوى طاقدیسها بودند، اما با پیشرفت زمان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر نفتگیرهاى ساختمانى ، نفتگیرهاى چینه شناسى نیز از اهمیت خاصى برخوردار است. 

زیرا در این گونه نفتگیرها سنگهاى با تخلخل و نفوذپذیرى زیاد به طور جانبى و عمودى به سنگهاى بانفوذپذیرى کم تبدیل مى‌شوند و از حرکت نفت و گاز به طرف بالا جلوگیرى مى‌کنند. 
یکى دیگر از کاربردهاى مهم رسوب شناسى در رابطه با روش لرزه نگارى ، مطالعه طبقات رسوبى در زیر سطح زمین است. بدین وسیله مى‌توان محیط رسوبى ، ارتباط جانبى طبقات و همچنین توالى عمودى رسوبات را تعبیر و تفسیر نمود ...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:, | 15:57 | نویسنده : Mostafa |

زمین شناسی نفت

زمین شناسی نفت از دو کلمه Petroleum Geology تشکیل شده که اصطلاح پترولیوم (روغن سنگ) ، دو کلمه لاتین پترا ، یعنی سنگ والیوم ، یا روغن را شامل می شود و Geology هم که به معنی زمین شناسی می باشد.

زمین شناسی نفت از دو کلمه Petroleum Geology تشکیل شده که اصطلاح پترولیوم (روغن سنگ) ، دو کلمه لاتین پترا ، یعنی سنگ والیوم ، یا روغن را شامل می شود و Geology هم که به معنی زمین شناسی می باشد.

نفت یا پترولیوم نوعی قیر و یا بیتومین است که به صورت مجموعه ای از هیدروکربورهای مختلف ، به اشکال مایع و یا گاز در مخازن زیرزمینی وجود داردپترولیوم در شیمی و زمین شناسی ، اصطلاحا به ترکیبات هیدروکربوره ای اطلاق می شود که توسط چاههای نفت از داخل زمین استخراج می شوند. شکل اصلی پترولیوم در داخل مخازن به صورت گاز است که به نام گاز طبیعی نامیده می شود بخشی از پترولیوم در شرایط متعارفی ( ۱۵ درجه سانتیگراد و ۷۶۰ میلیمتر فشار جیوه)، به صورت مایع در آمده که به آن نفت خام می گویند و بخش دیگر به همان صورت گاز باقی می ماند ...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:, | 15:49 | نویسنده : Mostafa |

ریشه لغوی

زمین شناسی مهندسی از دو کلمه Engineering به معنی مهندسی و Geology به معنی زمین شناسی گرفته شده است.

 دید کلی

زمین شناسی مهندسی ضمن بررسی تاثیر «محیط زمین شناسی» بر سازه های مهندسی یا زمین شناسی مهندسی ، راه حلهای مناسبی جهت کاهش یا برطرف نمودن خطرات احتمالی ارائه می دهد. باید توجه داشت که محیط زمین شناسی اطراف یک سازه به دو صورت با آن در ارتباط است. یکی توسط مصالح زمین شناسی ، یعنی سنگ ، خاک و آب ، دیگری فرآیندها و مخاطرات زمین شناسی مثل سیل ، زمین لرزه ، حرکات دامنه ای و مانند آنبرخی از مولفین زمین شناسی مهندسی را سهوا به جای «ژئوتکنیک» به کار می برند. بطور کلی زمین شناسی مهندسی به توسط روشهای اکتشافی متنوع تاثیر محیط زمین شناسی اطراف را بر سازه مهندسی یا پروژه عمرانی تعیین می کند. همچنین نقش احداث سازه را در تحریک و تغییر رفتار زمین مشخص می سازد.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, | 20:42 | نویسنده : Mostafa |

 هیدروژئولوژی یا آب شناسی از دو کلمه Hydro به معنی آب و Logos به معنی شناسایی گرفته شده است.هیدروژئولوژی دانشی است که از آب های زیرزمینی بحث می کند و به عنوان شعبه ای از زمین شناسی ، منشأ ، ترکیب ، خواص ، کیفیت ، گسترش و حرکت آب را در داخل قشرهای زمین مورد مطالعه قرار می دهد. هیدرولوژی علمی است که در مورد پیدایش خصوصیات و نحوه توزیع آب در طبیعت بحث می‌کند ولی عملا واژه هیدرولوژی به شاخه‌ای از جغرافیای فیزیکی اطلاق می‌شود که گردش آب در طبیعت را مورد بررسی قرار می‌دهد.انجمن علوم و فنون ایالات متحده تعریف زیر را برای هیدرولوژی برگزیده است:

«هیدرولوژی علم مطالعه آب کره زمین است و در مورد پیدایش ، چرخش و توزیع آب در طبیعت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب ، واکنش‌های آب در محیط و ارتباط آن با موجودات زنده بحث می‌کند بنابراین ملاحظه می‌شود که هیدرولوژی در برگیرنده تمامی داستان آب است. »



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, | 9:32 | نویسنده : Mostafa |

ریشه لغوی

زمین شناسی ساختمانی از واژه Structral به معنی ساختاری یا ساختمانی و Geology به معنی زمین شناسی گرفته شده است.

 دید کلی

هر کسی که با زمین شناسی سر و کار داشته باشد، تشخیص می دهد که پوسته زمین در طی تاریخ زمین شناسی یک واحد ثابت و غیر متغیری نبوده است بلکه به کرات در برابر عوامل داخلی و خارجی در آن تغییر شکل ایجاد شده است. شاهد این مدعی وجود نواحی عظیم چین خورده یعنی سلسله کوههاست که در آن رسوبات و سنگهای دیگر فشرده شده و فرم آنها تغییر کرده است.

عامل دیگر رسوبات دریایی است که اینک در قلل مرتفع کوهها دیده می شود و در برخی موارد هزاران متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته است و این خود ناپایداری قشر زمین را نشان می دهد. بطور کلی می توان گفت که زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک ، درباره ساختهای مختلف سنگهای تشکیل دهنده پوسته زمین، چگونگی تشکیل و ارتباط آنها با عوامل داخلی زمین بحث می کند.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:, | 22:27 | نویسنده : Mostafa |

ژئوشیمی از دو کلمه‌ Geo به معنی زمین و chemistry به معنی شیمی تشکیل شده است. در ساده‌ترین شکل ژئوشیمی را می‌توان به عنوان علمی تعریف کرد که با شیمی کل زمین و اجزای تشکیل دهنده آن سرو کار دارد. علم ژئوشیمی به تعبیری هم محدود‌تر و هم گسترده‌تر از زمین شناسی می‌باشد. این علم با توزیع و مهاجرت عناصر شیمیایی در درون زمین و در ابعاد زمان و مکان سرو کار دارد. علم رخداد و توزیع عناصر در جهان ، بطور کلی شیمی فضایی نامیده می‌شود. جهت درک درست شیمی زمین حائز اهمیت است که تا حد امکان از شیمی و تاریخ خورشید و سایر اجسام سیاره‌ای منظومه شمسی و همچنین شیمی ستارگان و فضای بین سیاره‌ای و میان ستاره‌ای مطلع باشیم. بطور کلی وظایف اصلی ژئوشیمی را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد :

1_ تعیین فراوانی نسبی و مطلق عناصر و انواع اتمها ( ایزوتوپها ) در زمین.

2_ مطالعه توزیع و مهاجرت هر یک از عناصر در بخشهای مختلف زمین ( اتمسفر ، هیدروسفر ، پوسته و غیره ) و همچنین در کانیها و سنگها به منظور کشف اصول اداره کننده این توزیع و مهاجرت. (ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:, | 22:7 | نویسنده : Mostafa |

زمین شناسی پزشکی مطالعه اثر زمین وعوارض آن بر روی سلامت انسان ، حیوان و گیاه است. از گذشته دور تاثیر عواملی همچون آب و هوا ، میزان رطوبت ، دما و ارتفاع و دیگر عوامل محیطی بر روی انسانها شناخته شده است. این علم دانشى میان رشته اى است که به تبعات دیگر شاخه هاى مختلف علوم چون بیولوژى ، شیمى ، فیزیک ، ریاضیات،آمار ، کشاورزى ، آب و هوا شناسى ، مینرالوژى ، ایمونولوژى ، اپیدمیولوژى ، پاتولوژى و پزشکى جغرافیایى مى پردازد. بررسى و تفحص در هرشاخه از این علم. . .



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, | 11:26 | نویسنده : Mostafa |

بزرگترین سنگ زمرد دنیا برای اولین بار پس از 12 سال که از کشف آن می گذرد در معرض دید عموم گذاشته شد. به گزارش خبرگزاری مهر، این سنگ زمرد 15 هزار قیراطی که "فورا" نام دارد 12 سال قبل در معادن "موزو" در فاصله 75 کیلومتری بوگوتا در کلمبیا کشف شد.اکنون برای اولین بار، این سنگ قیمتی که 5 پاوند (2.27 کیلوگرم) وزن دارد به معرض دید عموم گذاشته شده است. در این خصوص "جمی رویاس"، رئیس انجمن تولیدکنندگان فیروزه در کلمبیا توضیح داد: "این سنگ یک تکه بی نظیر و بزرگترین زمردی است که تاکنون پیدا شده است. یک قیراط زمرد برپایه کیفیتی که دارد می تواند تا 60 هزار پوند قیمت داشته باشد. بنابراین ارزش زمرد فورا که 15 هزار قیراط است غیرقابل تخمین است." براساس گزارش لارپوبلیکا، کلمبیا، برزیل و زامبیا بزرگترین صادرکنندگان زمرد در دنیا هستند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, | 11:5 | نویسنده : Mostafa |

با این که از عمر کهن ترین بخش پوسته اقیانوس عظیم آرام ،کمی بیش از 200 میلیون سال می گذرد،با ایم حال خود اقیانوس آرام بسیار کهن تر بوده و تاریخ پیدایش  آن سراسر دوران فانــروزوئیـک و شاید قبل از آن را شامل می شود.ازجمله اساسی ترین تفاوتهای اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس ، احاطه آن با نواحی فرورانش فعال است.نواحی فرورانشی این اقیانوس نقش موثری در تاریخ زمین شناسی آن برعهده داشته وبین فرایند پوسته زایی و گسترش آن از یک طرف و عمل انهدام و ازبین رفتن پوسته قدیمی از طرف دیگر تعادل برقرار می شود.رشته کوههای زیر دریایی این اقیانوس عظیم برخلاف .... (ادامه مطلب را بخوانید!)



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, | 11:0 | نویسنده : Mostafa |

دیرینه‌شناسان استرالیایی در كاوش‌های خود موفق به كشف نخستین فسیل كامل از یك جانور كیسه‌دار عظیم الجثه‌ای شدند كه شباهت زیادی به خرس‌های استرالیایی پیش از تاریخ داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ محققان دانشگاه ساوث ولز استرالیا در همكاری مشتركی با دیگر دانشگاه‌های این كشور موفق به كشف بقایای یك حیوان ماقبل تاریخ شدند كه در حدود 50 هزار تا 2 میلیون سال پیش می‌زیسته است. به گفته دیرینه‌شناسان،‌ این اكتشاف علاوه بر آنكه خلا موجود در خصوص زندگی و انقراض این دست از جانوران استرالیایی را از بین می‌برد، اطلاعات كاملی نیز از فرهنگ بومی‌های این منطقه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. طبق مطالعات صورت گرفته خرس‌های استرالیایی یا «دیپروتودون‌»‌ها، كیسه‌دارانی عظیم الجثه بودند كه توله‌های خود را درون كیسه‌هایی كه دربدن خود داشتند حمل می‌كردند. این حیوانات در حدود 14 فوت طول داشته و از 3 تن وزن برخوردار بودند. دانشمندان معتقدند، بومی‌های شكارچی این كشور به احتمال بسیار زیاد، سختی‌های فراوانی را در هنگام شكار این دست از حیوانات متحمل می‌شدند، زیرا «دیپروتدون»‌ها دندان‌های نیش بسیار تیزی داشته و در هنگام خطر موضع تهاجمی به خود می‌گرفتند.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, | 10:48 | نویسنده : Mostafa |

ایرنا: دانشمندان می گویند میلیاردها سال پیش شهاب سنگ ها با برخورد با زمین فلزات ارزشمند مانند طلا را به سیاره خاكی ما آورده اند. 
   به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، پوسته و روكش زمین حاوی مقادیر بالایی از طلا است كه نسبت به آنچه پیش از این در مدل های تشكیل سیاره ای به آن اشاره می شد بسیار بیشتر است. 
   در مطالعه ای كه توسط دانشگاه بریستول انجام شده است، بعضی از قدیمی ترین سنگ های زمین مورد بررسی قرار گرفت كه در نتیجه آن معلوم شد طلا مدت ها پس از تشكیل این سنگ ها، بر اثر برخورد شهاب ها به سطح زمین وارد سیاره ما شده است ...



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, | 11:0 | نویسنده : Mostafa |

  • تب یکم
  • گارفیلد
  • فید خوان rss reader

    تحلیل آمار سایت و وبلاگ